עורך דין התנגדות לצוואה

עורך דין התנגדות לצוואה, מתי צריך עורך דין להתנגדות לצוואה?
עורך דין התנגדות לצוואה

תוכן עניינים

הדין הישראלי מאפשר לכל אזרח במדינה לערוך צוואה בה יצווה את עיזבונו (רכושו וממונו) כראות עיניו ועל פי מה שמצווה עליו ליבו.
יחד עם זאת, במקרה בו יורשים בדין מאמינים שנפלו פגמים בטוהר הצוואה, ביכולתם לפתוח בהליך משפטי שיקפיא את בקשת הקיום של הצוואה ע"י הגשת התנגדות לצו וזאת כמובן בליווי של עורך דין התנגדות לצוואה.
מאחר, וכפי שצוין לעיל, רצון הנפטר הנו עקרון-על, עתירה להתנגדות לקים צוואה צריכה להיות מוגשת בכובד ראש ורק במקרה בו קיימות ראיות התומכות בעילות הקבועות בחוק ובפסיקה.
סיומו של הליך הבירור המשפטי, התנגדות לבקשת צו קיום צוואה יכולה להדחות וכך הצוואה תקויים על אף ההתנגדות שהוגשה.
במקרה בו בית המשפט יראה אמת בעילות ההתנגדות הצוואה יכולה להפסל וכך תקויים צוואה קודמת אם ישנה או שהעיזבון בכלל יחולק לפי הוראות חוק הירושה ליורשים בדין.

קראו בהרחבה עורך דין התנגדות לצוואה דרור הראל

עורך דין התנגדות לצוואה

את עילות ההתנגדות המקובלות ניתן לחלק ולשייך לארבעה סוגי פגמים אפשריים שבגינם ניתן להגיש התנגדות לקיום צוואה:

הראשון בהם הוא פגם בכשירותו של המצווה

עילות אי כשרות או פסילות נחשבות לסוגי העילות הנפוצות ביותר המוגשות בהתנגדות לקיום צוואה.
במסגרתם התנגדויות כגון אלו יטען עורך דין התנגדות לצוואה כי המצווה לא הבין לעומק את משמעות עריכת הצוואה, או, לחילופין, היה, על פי חוק הירושה וסעיפיו, פסול לצוות.
במקרים הפשוטים יותר, המצווה עשוי להיות פסול לדין (בעל אפוטרופוס) או קטין, במורכבים יותר – מצבו הקוגניטיבי של המצווה לא היה כזה שאיפשר לו להבין את משמעות עריכת הצוואה והחתימה עליה לדוגמה במקרים של מחלת אלצהיימר, דמנציה, מחלות נפש וכדומה.

הפגם השני שכנגדו עשוי לטעון עורך דין התנגדות לצוואה – השפעה בלתי הוגנת

עילת "השפעה בלתי הוגנת" מתארת, לרוב, את המצווה כאדם שבשל תלותו באחרים הוא עורך צוואה לטובת המנצל/ים בהם היה תלוי בעת עריכת הצוואה.
הוכחת פגם מסוג כזה עשויה להיות מאתגרת אף עבור עורך דין התנגדות לצוואה המנוסה בתחום, מאחר והיא מחייבת הוכחת הטענות ברמה גבוהה במיוחד.
לכן, לרוב, כשאין ראיות ברורות, חותכות ומובהקות לעניין ההשפעה הבלתי הוגנת, עילה זו תשמש פחות בהגשת עתירות התנגדות לקיום הצוואה.

הפגם השלישי שעשוי ליפול בצוואה הוא מעורבות אחד מהיורשים בעריכתה

ה"מעורבות" בעריכת הצוואה עשויה להתבטא בכך שהזוכה (או אדם מטעמו) היו מעורבים בעריכתה של הצוואה ו / או השפיעו על ניסוח הוראותיה.
כאן, חשוב לציין כי לא כל התערבות בהליכי הכנת צוואה פירושה "מעורבות" שמסוגלת לשמש כעילה לפסילת הצוואה, והחוק בוחן את רמות המעורבות והשפעתן על הצוואה הסופית שנכתבה.
עורך דין מנוסה בתחום הצוואות ידע להדריך את המצווה ואת בני משפחתו כיצד לקיים הליך תקין ונטול פגמים בכדי לא לאפשר לגורמים כאלה ואחרים להעלות טענות כנגד הצוואה לאחר פטירתו של הנפטר.

הפגם הרביעי שעלול ליפול בצוואה מכונה "טעות"

כאן, למעשה, אנחנו מדברים על "אוסף" של פגמים מסוגים שונים (פגמים צורניים שעלולים ליפול בצוואה, טעויות סופר, פגמים הנובעים מנסיבות עריכתה, הנחת בסיס שגויה שעלולה לגרום למצווה לצוות לאחד מהיורשים חלק גדול יותר בעיזבון וכן הלאה).
כל עילת "טעות" כזו תיבחן על פי הנסיבות, ובמקרים בהם, על אף הטעות שנפלה, עדיין ניתן להבין את כוונת המצווה, ההתנגדות תיפסל.

אם כן, ניתן להבין כי הגשת התנגדות לצוואה אינה עניין פשוט כלל ועיקר, ובמקרים בהם מתעורר צורך בכך, חשוב להיכנס לתהליך כשאתם מלווים בשירותיו של עורך דין התנגדות לצוואה מומחה, זאת על מנת להגדיל את הסיכוי לכך שההתנגדות תתקבל.

עורך דין דרור הראל מומחה בייעוץ משפטי וייצוג בבתי משפט בתיקי התנגדות לצוואה.
לקביעת פגישת ייעוץ או קבלת פרטים ראשונים צרו קשר בטלפון 08-6384080

דילוג לתוכן